Το 8ο Γυμνάσιο Κοζάνης

συμμετέχει με τη δράση

«Γυναίκα και απλήρωτη εργασία» στο

Bravo Schools 2021

τον 4ο Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό

για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ

στον οποίο καταγράφονται οι προτάσεις των μαθητών για

 τη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου!

Ενημερωθείτε παρακάτω για το πρόγραμμα και ψηφίστε για να ενταχθεί το σχολείο μας στο

Δίκτυο Πρεσβευτών των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης 

ως κέντρο ενημέρωσης και αφύπνισης της τοπικής μας κοινότητας.

Μπορείτε να ψηφίσετε τη δράση ΕΔΩ

http://bravo.sustainablegreece2020.com/gr/voting-by-school/8o-gymnasio-kozanhs.923.html

Διάρκεια ψηφοφορίας από 10/5 έως 23/5

Το τμήμα Β2 του 8ου Γυμνασίου Κοζάνης υλοποίησε πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων τη σχολική χρονιά 2020-21 με τίτλο «Γυναίκα και απλήρωτη εργασία». Πρόκειται κύρια για την εργασία που παρέχουν οι γυναίκες όταν φροντίζουν το νοικοκυριό, τα παιδιά και τους ηλικιωμένους. Κύριος στόχος του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας (μαθητές/τριες, γονείς/κηδεμόνες, εκπαιδευτικοί) απέναντι στον 5ο από τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, που αναφέρεται στην ισότητα των φύλων. Πιο συγκεκριμένα συνδέεται με τον στόχο 5.4: «Αναγνώριση και εκτίμηση της μη αμειβόμενης φροντίδας και οικιακής εργασίας, μέσω της παροχής δημόσιων υπηρεσιών, υποδομών και πολιτικών κοινωνικής προστασίας, και της προαγωγής της κοινής ευθύνης μέσα σε ένα νοικοκυριό και στην οικογένεια, ανάλογα με τις εκάστοτε εθνικές ιδιαιτερότητες».

Από το μαγείρεμα και το καθάρισμα, μέχρι τη λήψη νερού και καυσόξυλων ή τη φροντίδα παιδιών και ηλικιωμένων, οι γυναίκες πραγματοποιούν τουλάχιστον δυόμισι φορές περισσότερη απλήρωτη εργασία νοικοκυριού και φροντίδας από τους άνδρες. Ως αποτέλεσμα, έχουν λιγότερο χρόνο να ασχοληθούν με αμειβόμενη εργασία ή να εργαστούν περισσότερες ώρες, συνδυάζοντας αμειβόμενη και μη αμειβόμενη εργασία. Η μη αμειβόμενη εργασία των γυναικών επιδοτεί το κόστος της φροντίδας που συντηρεί οικογένειες, υποστηρίζει οικονομίες και συχνά συμπληρώνει την έλλειψη κοινωνικών υπηρεσιών. Ωστόσο, σπάνια αναγνωρίζεται ως εργασία.

Επιμέρους στόχοι: – Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες ποια είναι η απλήρωτη εργασία και ποιες είναι οι συνέπειές της στη ζωή των γυναικών  – Να αναδειχτούν και να καταπολεμηθούν τα έμφυλα στερεότυπα που συνδέονται με την απλήρωτη εργασία – Να αναγνωριστεί η συμβολή των γυναικών στην κοινωνία και την οικονομία μέσω της παροχής της απλήρωτης εργασίας

Υλικό που δημιουργήθηκε:  – Ερωτηματολόγιο με θέμα «Διαμοιρασμός των εργασιών φροντίδας» απεστάλη σε όλη τη σχολική κοινότητα. Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από 28 ερωτήσεις που διερευνούν ποιος/α αναλαμβάνει στο σπίτι τις εργασίες φροντίδας. Ελήφθησαν 100 απαντήσεις.  – Δημοσκόπηση για την αποτύπωση γνώμης. Δύο ερωτήσεις: 1. Πιστεύετε ότι όποιος/α αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου τις εργασίες φροντίδας του σπιτιού και των παιδιών δικαιούται να λαμβάνει από την πολιτεία ένα επίδομα; 2. Πιστεύετε ότι η γυναίκα στη σύγχρονη οικογένεια είναι επιβαρυμένη με πολλαπλές υποχρεώσεις; Ελήφθησαν 120 απαντήσεις. – Αφίσα ευαισθητοποίησης.

Ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε την πραγματοποίηση μιας δράσης ευαισθητοποίησης των πολιτών στην κεντρική πλατεία της πόλης με το μοίρασμα ενός ενημερωτικού φυλλαδίου. Όμως, λόγω της παρατεταμένης καραντίνας αυτό δεν ήταν εφικτό. Δεσμευόμαστε, ωστόσο, ότι θα πραγματοποιήσουμε τη δράση ευαισθητοποίησης στην κεντρική πλατεία της Κοζάνης αμέσως μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες.

Αποτελέσματα-επίδραση: Το πρόγραμμά μας ακολούθησε το σχήμα: αναγνωρίζω-μειώνω-ανακατανέμω (Recognize, Reduce, Redistribute). Η συμμετοχή των μαθητών/τριών στη δημιουργία των ερωτηματολογίων και στην επεξεργασία των απαντήσεων ήταν πολύτιμη για την κατανόηση της σημασίας της απλήρωτης εργασίας που προσφέρουν εθελοντικά οι γυναίκες. Έγινε συνείδηση ότι αυτή η μη αμειβόμενη εργασία, αν και είναι απαραίτητη για τη λειτουργία των νοικοκυριών και των οικονομιών των χωρών, αποτιμάται λιγότερο από την αμειβόμενη εργασία. Μέσα από την αποστολή των ερωτηματολογίων στους γονείς/κηδεμόνες και στους/στις εκπαιδευτικούς του σχολείου, πετύχαμε να εμπλέξουμε και να ευαισθητοποιήσουμε όλη τη σχολική κοινότητα για το θέμα αυτό. Ακόμη, όλοι και όλες συνειδητοποίησαν ότι η κατάσταση στις χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου είναι δυσκολότερη για τις γυναίκες.

Η προαγωγή της κοινής ευθύνης μέσα στην οικογένεια και η ανάγκη υιοθέτησης ορθών πολιτικών προς την κατεύθυνση της προώθησης της ισότητας των φύλων είναι επιτακτική όσο ποτέ άλλοτε. Το σχολείο έχει την υποχρέωση να εργάζεται γι’ αυτόν τον σκοπό.

Η γνώμη σας έχει αξία!

Για να πετύχουμε την ευαισθητοποίηση των πολιτών,

 είναι σημαντική η ανάδειξη και η στήριξη των δράσεων απ’ όλους!